• Partidul Acțiune și Solidaritate

  • Comunicate CMC

    Ce angajamente trebuie să respecte Ion Ceban înainte de a cere ajustarea prețului pentru călătoriile cu transportul public

    April 6,2022

    Recent, Primăria municipiului Chișinău a prezentat public o nouă metodologie de calculare a tarifului pentru călătoria în transportul public. Pe de o parte ne bucură că Primăria cel puțin ceva a început să execute din Decizia elaborată de PAS în primăvara lui 2020. Pe de altă parte tariful propus de 6 lei este nejustificat de înalt. 

    „În anul 2020 prin decizia CMC 6/3, a fost aprobat Planul de reînnoire a parcului rulant a transportului public din municipiul Chișinău. Pe lângă achiziționarea de noi unități de transport, decizia prevedea mai multe aspecte cheie pentru creșterea calității transportului public în municipiu și anume:

    1)   Dezvoltarea rețelei de benzi dedicate;

    2)   Revizuirea schemei de rute;

    3)  Realizarea auditului funcționa și financiar la cele 2 întreprinderi municipale de transport public;

    4)   Implementarea tichetării electronice.

    Din păcate nimic cele enumerate mai sus nu s-a făcut. În schimb Ion Ceban falnic ne prezintă noua metodologie prin care încearcă să ne demonstreze că tariful trebuie să fie de 6 lei pentru o singură călătorie.

    Drept argument, ne aduce exemplele de tarif din Cluj, Vilnius sau Riga, or în aceste orașe toate condițiile unui transport calitativ și comod sunt deja implementate. Și tichetarea electronică, și transparența în administrarea întreprinderilor și benzi dedicate.” a spus președintele fracțiunii PAS din CMC, Roman Cojuhari. 

    „Primăria și Ion Ceban în special au decis să execute doar acțiunile care le sunt lor convenabile nu și orașului. Au cumpărat autobuze și troleibuze cu bani împrumutați și au decis să majoreze tariful fără ca să intervină și la alte aspecte cheie care asigură calitatea transportului public.

    Atunci când în anul 2020 am elaborat Decizia pentru reînnoirea parcului rulant al sistemului de transport public aveam o logică foarte clară a ceea ce trebuie de făcut. Și anume, în primul rând trebuia de achiziționat unități noi de transport – acest lucru după aproape un an de chinuială Primăria l-a făcut și aici totul s-a oprit.” a adăugat deputatul PAS, Alex Trubca. 

    Ce trebuia de făcut mai departe?

    1.     De implementat sistemul de GPS în unitățile de transport. Planificarea călătoriei este esențială organizarea sistemului de transport public. Dacă cetățenii prin intermediul unei aplicații pot afla unde se află unitatea pe care o așteaptă și în cât timp va ajunge la stație acest lucru fluidizează enorm traficul întrucât permite călătorilor să-și planifice mai bine deplasare. De asemenea un sistem GPS funcțional înseamnă și o mai bună monitorizare de către Primărie a activității celor 2 întreprinderi municipale și implicit o optimizare a cheltuielilor.

    2.     Utilizarea GPS va conduce la o organizare mai bună a graficului de călătorie a pasagerilor și va diminua îmbulzelile în stații în orele de vârf.

    3.     Dezvoltarea benzilor dedicate. Așa cum poate fi observat în acest video, benzile dedicate pe de o parte permit o deplasare mai rapidă a celora care optează pentru un transport public în detrimentul automobilelor personale, iar pe de altă parte fluidizează traficul și asigură respectarea graficului diminuând riscul îmbulzelii în unitate de transport – un indicator foarte important de calitate a transportului public.

    4.     Implementarea tichetării electronice. Un alt indicator al calității transportului public este posibilitatea de a achita electronic călătoria, prin intermediul sistemului de plăți electronice sau cardului bancar. Ceea ce a făcut în acest sens primăria altceva decât bătaie de joc de oameni și taxatori nu putem să o numim. De asemenea implementarea tichetării electronice înseamnă și diminuarea riscului de fraudare a biletelor.

    5.     Audit financiar și funcțional la cele 2 întreprinderi municipale. Primarul ne cere să-i votăm 6 lei pentru o călătorie însă nimeni așa și nu știe dacă milioanele plătite anuale de Primărie celor 2 întreprinderi sunt valorificate corect sau pur și simplu sunt furate.

    6.     În final, e nevoie de organizarea unor concursuri normale la funcțiile de directori la cele 2 întreprinderi municipale. În mai bine de 2 ani de mandat Ion Ceban așa și nu a reușit să organizeze un concurs transparent pentru funcția de director al cele 2 întreprinderi. Pana azi atât RTEC cât și PUA sunt administrate de interimari, aflați la cheremul lui Ceban, care oricând îi poate concedia.

    „Astfel, putem constata că din toată reforma gândită și propusă în anul 2020 de PAS, Primarul Ion Ceban nu a făcut mai nimic. Mai mult de atât, de ani de zile se evită organizarea concursurilor la funcția de administrator și organizarea auditului funcțional și financiar al celor 2 întreprinderi municipale de transport. Evident că acest lucru se face pentru a ascunde fărădelegile și hoțiile care se produc în aceste întreprinderi. Și pentru ca să vă demonstrez veridicitatea afirmațiilor de mai sus, vreau să vă prezint un contract încheiat la 25 ianuarie 2022 între Regia Transport Electric și o Întreprindere Individuală cu privire la imprimarea biletelor de călătorie în număr de 84 de milioane de bucăți. De menționat că niciun fel de licitație în acest sens nu a fost organizată, iar achiziția s-a făcut în baza de negociere directă. Mai mult de atât, Întreprinderea Individuală nu e din Moldova cum ați putea crede și tocmai din Rusia și anume din orașul Barnaul, regiunea Altai la peste 4800 de kilometri distanță.

    Aici este important de menționat că biletele sunt documente de călătorie de evidență strictă, însă Regia Transport Electric încheie contracte de imprimare cu o persoană fizică din Barnaul pentru a le imprima, fără careva licitații. Astfel nu există nicio garanție că în loc de 84 de milioane nu vor fi tipărite 85 de milioane, iar un milion de bilete vor fi distribuite în troleibuze cu însușirea ulterioară a banilor de către taxatori și cei care au pus la cale schema. Iar costurile de administrare a întreprinderii vor cădea pe umerii Primăriei și implicit a cetățenilor.

    Uite în aceste condiții, în lipsa unui audit financiar, cu directori interimari, cu bilete tipărite la Barnaul fără vreun control, Ion Ceban vrea să majoreze prețul călătoriei cu 300%.” a conchis deputatul PAS, Alex Trubca. 

    ”PAS mereu a fost o forță rațională în CMC și a muncit în interesul cetățenilor și municipiului. Anume din aceste considerente, vom veni cu un șir larg de amendament la Proiectul de Decizie propus de Ceban. 

    O ajustare a tarifului poate avea loc doar dacă vor fi înlăturate toate riscurile de fraudă și hoție din cadrul celor 2 întreprinderi municipale și dacă va fi organizat un audit funcțional și financiar complex care să arate societății costul real al unei călătorii. În caz contrar orice susținere a majorării este o susținere a hoției și fraudei.” a adăugat președintele fracțiunii PAS din CMC, Roman Cojuhari.

    Articole similare
    Comunicate CMC
    Soluțiile PAS privind amenajarea curților neconfortabile din mun. Chișinău
    Vezi mai mult
    Comunicate CMC
    Ion Ceban, complice la organizarea manifestațiilor lui ȘOR și PLATON din PMAN
    Vezi mai mult
    Comunicate CMC
    Ion Ceban impune angajații instituțiilor de învățământ secundar să participe la un concert „preelectoral”
    Vezi mai mult
    Aderă la partidul cu cea mai mare încredere în rândul cetățenilor.