• Partidul Acțiune și Solidaritate

  • Comunicate CMC

    Ion Ceban întoarce 75 de gherete în Chișinău fără licitație

    February 4,2022

    Astăzi fracțiunea PAS din CMC a susținut o conferință de presă despre schema prin care primarul Ion Ceban adună bani de noul partid prin întoarcerea a 75 de gherete în Chișinău fără licitație și despre cum acesta riscă să prejudicieze bugetul municipiului Chișinău cu circa 100 milioane de lei.

    ”Ion Ceban a scos o parte din gheretele din Chișinău pentru le înlocui cu gheretele sale. Acesta a comis un șir de acțiuni pentru eliminarea concurenței de pe piața gheretelor, pentru a aduna bănișori de partiduț. Vedem cu toții cum preia practicile unor lideri de astfel de partiduțe care au fugit peste hotare și acum fac gălăgie pe skype și scriu postări supărăcioase pe facebook.

    Primarul Ion Ceban se pare că de foștii colegi a învățat cum să se promoveze cu resursele administrative. Ba dă pachete cu produse alimentare și se laudă că el le dă, ba oferă diverse ajutoare din bugetul municipal de parcă asta ar fi banii personali și toți ar trebui să i se închine. Însă în realitate el stă în spatele unor scheme prin care scurge bani din bugetul municipal, apoi iese și dă vina că nu-i ajung bani pentru că s-a scumpit gazul.

    Aplicarea schemei a început imediat după ce a venit în funcția de primar al capitalei și a început procesul de eliminare concurenților de pe piața gheretelor în favoarea unui agent economic, care urmează să instaleze 75 de gherete în stațiile de așteptare din Chișinău.

    Primarul Ion Ceban împletește scheme prin intermediul mai multor subdiviziuni ale primăriei, astfel adunând resurse pentru proiectul său politic. Se vede că și-a învățat bine lecțiile în timpul cât era în Partidul Comuniștilor, apoi în Partidul Socialiștilor, iar acum își dezvoltă un nou brand cu ajutorul tovarășilor din partidele prin de la care a migrat.” a spus Roman Cojuhari, președintele fracțiunii PAS din CMC.

    Încă în 2007, când Primăria Municipiului Chișinău, a organizat o licitație cu un șir de încălcări, la care a participat un singur agent economic, care a și câștigat licitația și a semnat contractul cu autoritatea publică locală.

    Conform contractului din 2007, agentul economic și-a asumat un șir de obligațiuni, și anume:

    „Aceste „OBLIGAȚII” creau încă atunci premise pentru monopolizarea pieței de publicitate din Chișinău.

    Cum a fost încheiat cu încălcări acest contract așa și a continuat realizarea acestuia. Agentul economic a montat stațiile, doar că nu le-a gestionat eficient, astfel ca după 2-3 ani erau deteriorate și nu erau reparate la timp, astfel s-a ajuns că toate stațiile din mun. Chișinău să arate oribil. În 2018, conform datelor direcției locativ comunală a primăriei, din cele 300 de stații, 120 aveau nevoie de reparație urgentă.

    Odată cu venirea noii conduceri, în iunie 2020 primarul Ion Ceban s-a pronunțat pentru rezilierea contractului. Acesta declara că „Agentul economic, SRL Epa Media, nu a făcut nimic până în prezent, că stațiile au fost lăsate în voia sorții și sunt într-o stare deplorabilă” și așa mai departe. Consilierii PSRM încă din 2017 strigau sus și tare că municipalitatea pierde milioane de lei pe stațiile de așteptare. Dar, la o lună după declarațiile lui Ceban, acesta și-a schimbat brusc retorica.

    De ce? Pentru că Epa Media SRL a fost achiziționată de Grupul Moldpresa, la care unul din proprietari este o persoană apropiată lui Igor Dodon, pe nume Alexandr Bilinkis, iar administratorul companiei este un om apropiat primarului Ion Ceban, pe nume Igor Blanari.” a adăugat Dumitru Ivanov, consilier municipal PAS.

    În aceeași perioadă când Epa Media a fost preluată de către Moldpresa, a fost publicată prima versiune a noului Regulament privind publicitatea stradală din mun. Chișinău. Regulamentul practic interzicea panourile publicitare pe străzile principale, în schimb dădea libertate totală publicității pe stațiile de așteptare. În condițiile în care Epa Media deține în proprietate peste 300 de stații, devine clar că prin eliminarea panourilor, aceasta va deveni monopolistă pe piața publicității datorită spațiilor publicitare pe stațiile de așteptare.

    În 2019, Consiliul Concurenței s-a expus asupra legalității acțiunilor întreprinse de către Primărie în urma aplicării prevederilor contractului cu Epa Media iar acestea au fost declarate Anticoncurențiale.

    Anul trecut, când fracțiunea PAS a atenționat despre aceste scheme prin care se punea la cale prejudicierea bugetului municipal cu milioane de lei, primarul Ion Ceban nu a ascultat, dar a preferat să se înțeleagă cu agentul economic și să prelungească contractul cu cel puțin 5 ani. Astfel, Ion Ceban a susținut public și a facilitat monopolizarea pieței de publicitate.

    Deci, primăria a semnat un contract prejudicial cu un agent economic, iar când a venit Ion Ceban în funcția de primar, a preluat acest business pentru a-și aduna bani pentru proiectele sale politice.

    „Iată cum Ion Ceban cu ajutorul oamenilor din partidele în care a făcut parte, își adună resurse pentru noul său proiect politic. Însă cu ce preț? Cu minciuni că ar lupta cu gheretele, dar în realitate el pur și simplu a eliminat concurența, astfel eliberând spațiul pentru prietenii care contribuie generos la construcția așa zisului MAN.

    În timp ce micii antreprenori sunt puși în situația că trebuie să plătească sute de mii și milioane pentru locurile gheretelor, Ion Ceban oferă prietenilor săi, pardon, sponsorilor, oportunitatea de a-și instala 75 de gherete la care vor vinde țigări și băuturi alcoolice.” a adăugat Roman Cojuhari.

    Ei nu se conduc de lege și prevederile contractuale, dumnealor merg pe înțelegeri. Ion Ceban inițial a avut înțelegeri cu compania de publicitate, iar în realitate spuneau minciuni că ar exista o scrisoare în care era scris că agentul economic ar avea nevoie numai de stații, unde își vor plasa publicitatea.

    La momentul actual, după ce se prelungește contractul, ei implică primăria într-o altă schemă, mai exact schimbă o parte din prevederile prevăzute în contractul inițial semnat acum 15 ani. Atunci și-au asumat un șir de obligațiuni pe care nu le-au respectat, pentru că stațiile nu au fost îngrijite. După ce primăria s-a ars deja nu odată colaborând cu acest agent economic, ei din nou calcă pe aceleași greble.

    „Pentru a complica cu totul situația, ei propun semnarea unui memorandum prin care ei refuză panourile în schimbul gheretelor. După asta ei își vor instala gheretele, apoi vor acționa primăria în judecată și vor solicita panourile înapoi sau returnarea valorii investiției de circa 100 milioane de lei drept prejudiciu pe care îl va plăti Primăria din bugetul municipal în caz că autoritatea publică locală nu le va permite reinstalarea panourilor publicitare. Asta ar însemna circa 100 milioane de lei, bani care ar putea fi folosiți pentru dezvoltarea municipiului Chișinău, bani pentru a repara școli și grădinițe, în care cu greu se găsesc locuri, mai ales în zonele unde primarul eliberează autorizații pentru construcția de complexe locative imense fără infrastructură. Primarului Ion Ceban nu-i ajunge cât adună din înțelegerile meschine cu mafia imobiliară, el vrea bani de peste tot.

    Despre cele 100 milioane de lei pe care le vor putea scurge din bugetul municipal. Având la bază contractul inițial, care are o valoare juridică mai presus decât acordul adițional semnat ulterior, agentul economic ar putea merge în judecată și  va spune că gheretele au fost oferite suplimentar, însă din cauza mai multor cheltuieli vor cere înapoi și panourile. Respectiv, din cauză că aceasta este o prevedere de bază mai presus de cele adiționale, ei vor putea scurge din bugetul primăriei circa 100 mln de lei.” a comentat președintele fracțiunii PAS din CMC, Roman Cojuhari.

    Fracțiunea PAS din CMC va depune o sesizare la Procuratura Generală pentru investigarea celor enunțate mai sus și tragerea la răspundere a factorilor de decizie din Primăria Chișinău care au contribuit direct la prejudicierea bugetului municipal!

    Articole similare
    Campanie & Comunicate CMC & Comunicate de presă
    Lilian Carp - briefing de totalizare a campaniei PAS pentru alegerile locale din municipiul Chișinău
    Vezi mai mult
    Campanie & Comunicate CMC & Comunicate de presă
    Chișinăul la PAS - angajamentul pentru un oraș confortabil!
    Vezi mai mult
    Campanie & Comunicate CMC & Comunicate de presă
    Viziunea lui Lilian Carp pentru un Chișinău mai sigur în trafic și fără ambuteiaje
    Vezi mai mult
    Aderă la partidul cu cea mai mare încredere în rândul cetățenilor.