În cadrul conferinței de presă, susținute astăzi, 6 septembrie 2017, Dan Perciun, Președinte al PAS Youth, și Artur Mija, Secretar General al PAS Youth, au atras atenția opiniei publice cu privire la abordarea abuzivă și ilegală pe care o are guvernarea actuală față de studenții la buget. În acest sens, organizația de tineri a PAS a cerut abrogarea Hotărârii Guvernului nr. 923/2001 care obligă absolvenții la buget la toate specialitățile să lucreze 3 ani in unitățile unde vor fi repartizați după absolvire.

Tinerii consideră că Guvernul, în loc să aibă o abordare responsabilă și să găsească soluții pentru a oferi condiții de muncă și salarii atractive pentru ca tinerii să vrea să rămână în Moldova, utilizează această metodă coercitivă abuzivă, recunoscându-și astfel impotența și ignoranța.

PAS consideră că HG nr. 923/2001 este ilegală, abuzivă și nefuncțională și trebuie abrogată imediat. Hotărârea menționată este ilegală, deoarece Codul educației nu stipulează că bursele de studii acordate de la bugetul de stat pot atrage după sine obligativitatea angajării în sistemul public după absolvirea studiilor, prin urmare aprobarea unui asemenea mecanism de către Guvern nu are bază legală. De asemenea, HG nr. 923/2001 contravine în mod expres articolului 86 din Codul educației care stipulează că raporturile dintre student și instituția de învățământ se reglementează prin “Contract de studii” – în timp ce hotărârea face referință la “Contractul-tip privind realizarea studiilor în instituţiile de învăţământ superior şi mediu de specialitate (la zi) în grupele cu finanţare bugetară şi plasarea tinerilor specialişti în câmpul muncii”. Nu în ultimul rând, caracterul ilegal al HG nr. 923/2001 survine în contextul în care, potrivit Codului educației, contractul-tip de studii se aprobă de către consiliile de dezvoltare strategică instituțională a universităților, nu de către Guvern.

Hotărârea este abuzivă, deoarece obligă studentul să restituie costul studiilor în cazul în care acesta refuză să lucreze acolo unde este repartizat. Ea nu prevede o metodologie de calcul, studentul fiind pus în situația să semneze contractul fără a ști ce sumă ar urma să restituie statului. Lipsa acestor prevederi crează premise pentru abuz din partea universităților și poate duce la stabilirea unor costuri exorbitante și punitive, fapt atestat recent în cazul studenților la medicină care au refuzat repartizarea propusă de minister. În plus, nici contractul, nici HG nu descriu mecanismul de repartizare.

HG este nefuncțională, fapt menționat și de Curtea de Conturi în câteva rapoarte de audit. Or, pe de o parte, studenților nu li se poate oferi un loc de muncă la o instituție de stat (minister, agenție, primărie, consiliu raional etc.), deoarece acolo există regula concursului, iar, pe de altă parte, statul nu mai este fondator de companii care activează în domeniul economiei naționale așa cum era pe timpul sovietic; respectiv, la modul practic, nu este posibilă aplicarea acestei hotărâri.

O altă problemă gravă este că studenții nu cunosc și nu sunt informați că la semnarea contractului la buget sunt obligați să lucreze 3 ani la stat după absolvire dacă statul le propune un loc de muncă pe specialitate – indiferent dacă acesta este într-un alt raion decât unde-și au domiciliu, indiferent de salariul oferit, indiferent de funcția pe care urmează să o dețină.

Doar după abrogarea acestei Hotărâri de Guvern poate fi inițiată o discuție, cu implicarea studenților, referitoare la implementarea unei burse de stat speciale, alta decât bursa de merit. Or, scopul bursei de merit nu este legarea studenților de anumite obligațiuni viitoare, ci sprijinirea și recompensarea studenților cu performanțe deosebite.

Abordarea guvernului trebuie să urmărească, în primul rând, crearea locurilor de muncă bine plătite pentru tineri – nu șantajarea lor.

PAS Youth va expedia un demers oficial către Guvernul Republicii Moldova cu solicitarea abrogării HG nr. 923/2001.