Aberațiile Comisiei „Open Dialog” arată cât de frică îi este lui Plahotniuc de opoziție

Minciuna 1 – despre pretinsa finanțare a PAS și Platformei DA de către Fundația Open Dialog

Este o minciună crasă afirmația precum că PAS ar fi beneficiat de finanțare din partea Fundației Open Dialog. Maia Sandu a fost invitată de către un grup de europarlamentari în frunte cu doamna Anna Fotyga, membru al Grupului Conservatorilor și Reformatorilor, președinte al Subcomitetului pentru securitate și apărare al Parlamentului European, împreună cu doamna Ramona Nicolae Mănescu, membru al Grupului Popular European, doamna Renate Weber, membru al Grupului Alianța Liberalilor și Democraților, și doamna Rebecca Harms, membru al Grupului Verzilor și Alianța Liberă Europeană, la un eveniment public organizat în cadrul Parlamentului European. În invitația expediată de doamna Anna Fotyga era indicat că respectivul eveniment în cadrul Parlamentului European este organizat împreună cu FOD. Aici este screenshot-ul invitației în cauză.

A spune că acceptarea invitației a 5 europarlamentari, reprezentând aproape toate grupurile politice din Parlamentul European, de a participa la un eveniment public în cadrul Parlamentului European organizat împreună cu FOD reprezintă finanțare a PAS-ului de către FOD este o aberație. Pe de altă parte, este o jignire față de europarlamentarii care au făcut invitația respectivă, față de Parlamentul European care a fost organizatorul acestui eveniment și, finalmente, față de Uniunea Europeană.

Minciuna 2 – despre pretinsa încălcare a prevederilor legale de către PAS

Conștientizând cât de ”subțiri” sunt acuzațiile, regimul a hotărât să le ”îngrașe”. Dar în lipsa vreunor fapte și probe pe care le-ar putea imputa Maiei Sandu sau PAS-ului, s-au scris tot felul de inepții care, la drept vorbind, cu greu pot fi comentate. De exemplu, partea cu cele 100 de mii pe care PAS trebuie să le restituie în buget. Aici lucrurile sunt simple. Spre deosebire de PD, care a refuzat să verse în bugetul de stat 47 de milioane de lei încasate cu încălcarea cadrului normativ în materie de finanțare a partidelor politice[1], PAS a recunoscut greșeala și și-a manifestat disponibilitatea de a plăti în buget cele 100 de mii de lei. Asta chiar dacă eroarea noastră nu a fost una intenționată – este vorba de acceptarea (încă în campania prezidențială) a unei donații făcute de o companie cu capital mixt; la momentul respectiv, noi nu știam că această companie are și capital străin. Cu toate acestea, am acceptat să plătim cele 100 de mii de lei.

Am spus de la început că vom plăti în limita banilor disponibili. Și exact așa am procedat – pe măsură ce aveam ceva bani în cont, plăteam câte o parte din sumă. Astfel, până la momentul de față, am făcut deja 9 transferuri, achitând în total 31 de mii de lei. Vom plăti și în continuare până la achitarea totală a acestei sume. Acest lucru demonstrează buna noastră credință în ceea ce privește restituirea totală a acestei sume.

Minciuna 3 – despre „celălalt caz de ilegalitate” menționat în raportul comisiei

Legat de cele 94 de mii de lei care, în viziunea acestei așa-numite comisii, ar reprezenta „un alt caz de ilegalitate”, este vorba, din nou, de o mare manipulare. Într-adevăr, pe contul PAS, încă în septembrie 2016, a parvenit o donație de 94 de mii de lei din partea unui cetățean moldovean care domiciliază peste hotarele Republicii Moldova. Însă știind că donațiile din diasporă sunt interzise potrivit legii, imediat ce banii respectivi au intrat în cont, i-am returnat către cel ce a făcut donația (și aici nu e vorba despre bani murdari, este un caz în care cetățeanul respectiv nu a știut că nu poate face donații la partide din bani câștigați în afara țării, lucru criticat de către Comisia de la Veneția în rapoartele sale).

Cei care scriu că acțiunile noastre ar reprezenta „un alt caz de ilegalitate” habar nu au nici de legislație, nici de procedurile aferente transferurilor bancare, este și clar de ce – ei sunt obișnuiți să aducă bani ”cu sacul” la partide.

În primul rând, pentru a se vărsa în buget, acești bani trebuiau să fie ”acceptați” de partid – asta e cerința legală; noi însă nu i-am acceptat, ci i-am respins și returnat imediat ce au venit. Pe de altă parte, procedurile normative aplicabile transferurilor bancare nu prevăd posibilitatea blocării venirii banilor pe cont – orice persoană poate merge la bancă și, știind contul partidului (acesta este public, chiar pe site-ul nostru), poate face un transfer. Și doar după ce trezorierul partidului recepționează electronic informația cu privire la donator, el decide dacă acceptă sau nu acești bani.

Încă în 2016 am trimis la CEC o scrisoare prin care am solicitat ca, împreună cu BNM, să rezolve această problemă – să se modifice cadrul normativ astfel încât banii care vin prin transfer bancar să fie plasați temporar într-un subcont al băncii și să ajungă pe contul partidului doar dacă există o acceptare expresă din partea trezorierului. Evident că CEC-ul nu a mai făcut nimic. Deci, nu a existat niciun fel de obligație de a vărsa cei 94 de mii de lei în bugetul de stat, întrucât acești bani nu au fost acceptați de partid.

Între altele, exact așa cum am procedat în cazul acestui cetățean din afara țării, am procedat și în cazul așa-numitei donații făcute de penalul Șor prin intermediul criminalului Galoi – am respins banii, returnându-i înapoi de unde au venit. E curios faptul că în cazul banilor pe care a încercat să-i transfere Șor pentru a ne discredita, Comisia nu consideră că aceștia trebuiau vărsați în bugetul de stat.

În general, în momentul în care am vrut să transferăm cei 100 mii de lei, s-a dovedit că statul nici nu avea un cont pe care am fi putut să transferăm acești bani. Acest cont a fost deschis abia în vara anului 2017 și doar după ce noi am tot insistat pe parcursul a câteva luni bune la CEC ca să ne dea datele contului pentru a putea îndeplini prevederea legală.

Minciuna 4 – despre acoperirea cheltuielilor de deplasare ale Maiei Sandu de către organizații internaționale

Cu privire la acoperirea unor cheltuieli de deplasare ale Maiei Sandu de către fundații de genul Institutul Republican International (IRI) și Fundația Konrad Adenauer (KAS). În primul rând, acoperirea unor costuri de acest gen se practică în toate țările lumii, inclusiv în statele dictatoriale – de exemplu, chiar și liderii opoziției din Rusia și Belarus beneficiază de acoperirea cheltuielilor de deplasare în străinătate din partea unor fundații străine.

În al doilea rând, de astfel de finanțări beneficiază inclusiv exponenții acestui regim – de pildă, vizita lui Marian Lupu descrisă în pagina care urmează a fost finanțată de asemenea de către KAS. Un alt exemplu sunt biletele de avion pentru recenta vizită a lui Candu în SUA, care au fost achitate de către Atlantic Council, un ONG respectabil din SUA (facem abstracție că banii au venit din partea lui Vaja Jhashi, un personaj din anturajul lui Plahotniuc care controlează companii deținute de cetățeni ruși). Există o multitudine de alte exemple în care exponenți ai Partidului Democrat și ai altor partide au fost la evenimente organizate de fundații politice străine, costurile participării fiind acoperite de către organizatori.

În al treilea rând, pe lângă faptul că este președinte de partid, Maia Sandu mai este și cetățean al Republicii Moldova. Dar cine poate să-i interzică unui cetățean să plece peste hotare și să vorbească despre încălcarea drepturilor omului în țara sa? Dacă ”absolutizăm” totul și interpretăm legea în sensul în care niciun membru de partid nu se poate delimita în nicio situație de această calitate, atunci putem conchide că este încălcare de lege și atunci când deputații (membri de partid) pleacă în vizite peste hotare, iar cheltuielile sunt acoperite din contul Parlamentului; or, același articol care interzice finanțarea directă sau indirectă a partidelor de către organizațiile necomerciale interzice și finanțarea directă sau indirectă a partidelor de către autoritățile publice.

În al patrulea rând, le recomand juriștilor regimului să citească atent art.39 alin.(2) din Codul electoral care spune că interdicțiile legate de finanțarea partidelor de către fundațiile străine ”nu pot fi interpretate şi aplicate în sensul limitării finanţărilor alocate deschis şi transparent, cu scopul sprijinirii eforturilor de promovare a valorilor democratice, a standardelor internaţionale pentru alegeri libere, democratice şi corecte a campaniilor electorale”. Anume despre drepturile omului, despre alegeri libere și corecte a vorbit Maia Sandu la Bruxelles, Washington și Berlin. Și în continuare va face același lucru.

În lipsa oricăror probe, fără a respecta măcar o logică elementară, regimul utilizează toate resursele deținute drept arme împotriva opoziției. Limbajul agresiv și plin de acuzații nefondate demonstrează, încă o dată, că lui Plahotniuc îi este extrem de frică de opoziția proeuropeană și de democrație, în general. Un astfel de limbaj și o astfel de pseudoinvestigație făcute la comandă politică, sfidând toate normele legale, sunt specifice doar dictatorilor în agonie.

Adevărul despre finanțarea PAS

Finanțarea corectă și transparentă stă la fundamentul viziunii PAS de a schimba politica în această țară. Suntem unica formațiune politică care se finanțează, din prima zi a înființării, exclusiv din contribuții mici de la mulți susținători și publică lunar rapoartele financiare. La fel, suntem primul partid din istoria Republicii Moldova care a lansat o platformă de donații online ce permite cetățenilor Republicii Moldova să doneze în mai puțin de 5 minute.

Finanțarea corectă este pentru noi ingredientul-cheie al făuririi democrației interne în partid și, în consecință, a promovării oamenilor competenți și integri care să fie capabili să aducă schimbări radicale pozitive în țară. Democrația unei țări este direct legată de finanțarea partidelor.

Deși avem un buget anual de peste 100 de ori mai mic decât al clubului de oligarhi pe nume „Partidul Democrat”, suntem mult mai „bogați” decât ei – ne bazăm pe o echipă de oameni cu bun-simț, competenți și cinstiți și avem sprijinul cetățenilor. Lucruri pe care toate casele lui Plahotniuc și toate holdingurile sale nu le vor putea cumpăra.

PAS îndeamnă jurnaliștii și întreaga societate să continue dezbaterile privind pericolul fundamental pentru democrație pe care îl presupune finanțarea partidelor de către oligarhi și grupuri de interese înguste.

Sergiu Litvinenco, membru al Biroului Permanent Național al PAS

[1] 47 de milioane de lei este suma pe care PD-ul a încasat-o cu depășirea plafoanelor maxime stabilite pentru donațiile în numerar; în cazul unei astfel de încălcări, banii respectivi trebuiau vărsați în bugetul de stat, iar CEC nici nu i-a cerut PD-ului să facă acest lucru, încâlcând astfel legea