Premieră în analiza datelor Facebook – judecătoarea Berdilo știe câte vizualizări influențează votul!

Judecătoarea Berdilo a dat dovadă de o lipsă elementară de înțelegere a modului în care funcționează Facebookul și se formează opțiunea de vot, concluzionând că cele 250.000 de vizualizări ale îndemnului la vot al lui Andrei Năstase au viciat rezultatele alegerilor.

Instanța ar fi trebuit să demonstreze 2 lucruri pentru ca o asemenea concluzie să fie validă:

a) În primul rând, ar fi trebuit să calculeze câte dintre acele vizualizări au fost făcute în ziua alegerilor de către votanți proeuropeni indeciși cu privire la participarea la vot, care dețin cetățenia Republicii Moldova, sunt majori, se află pe teritoriul Republicii Moldova și au domiciliul în Chișinău. Asemenea calcule lipsesc în argumentarea hotărârii, instanța considerând a priori că toate cele 250.000 de vizualizări întrunesc condițiile de mai sus, ceea ce, evident, este fals.

b) În al doilea rând, și, cel mai important, instanța ar fi trebuit să prezinte o argumentare științifică a măsurii în care vizualizarea unui îndemn la vot influențează decizia cetățeanului de a ieși la urne. O asemenea metodologie nu există nicăieri în lume pentru că decizia de ieși sau nu la vot este una influențată de zeci de factori care nu pot fi cuantificați. Cu siguranță, dacă judecătoarea Berdilo ar prezenta o asemenea metodologie ar fi demnă de un premiu internațional. Este perfect posibil ca îndemnul să fi avut, de fapt, un efect invers celui scontat și să fi mobilizat de fapt alegătorii PSRM sau să nu fi avut niciun efect în general sau să fi fost vizualizat doar de persoane care oricum ar fi ieșit să voteze.

Dan Perciun