Comunicat de presă

20 aprilie 2017

Sistemul electoral actual trebuie îmbunătățit, nu schimbat.

Politicienii corupți trebuie să plece.

Proiectul de lege

Conferința de presă

Partidul Acțiune și Solidaritate se declară împotriva schimbării sistemului electoral actual, schimbare promovată de PD și PSRM doar cu scopul de a-și întări puterea și de a-și consolida controlul asupra instituțiilor statului.

Politicienii actuali nu vor și nu pot să realizeze acțiuni care ar soluționa problemele reale cu care se confruntă oamenii și recurg la diverse șmecherii pentru a devia atenția cetățenilor și pentru a încerca să se mențină cu orice preț la putere. Dodon susține acest joc al lui Plahotniuc, cu riscuri grave pentru societate, în baza unei înțelegeri dintre cei doi de a-și proteja interesele și de a împărți sferele puterii între ei. Ei se tem de actualul sistem electoral, deoarece permite schimbarea clasei politice care a dezamăgit cetăţenii.

Partidul Acțiune și Solidaritate consideră că problemele depistate în alegerile prezidențiale din 2016 pot fi și trebuie rezolvate prin îmbunătățirea cadrului legal actual, în baza recomandărilor organizațiilor internaționale și a constatărilor Curții Constituționale din 13 decembrie 2016. Numeroasele situații regretabile de obstrucționare a votului, de fraudare și denaturare a opțiunii cetățenilor trebuie împiedicate pe viitor. În acest sens, PAS vine cu propuneri concrete de îmbunătățire a Codului electoral actual pentru a asigura pe viitor un proces electoral corect, liber și democratic.

Avem convingerea că proiectul de lege prezentat astăzi conține modificări importante în beneficiul cetățenilor și că vor exista deputați responsabili care vor prelua acest proiect pentru a-l propune ca inițiativă legislativă în Parlament.

Cetățenii din diasporă au o contribuție majoră la dezvoltarea Republicii Moldova și trebuie să li se asigure un rol important în procesul politic, inclusiv oportunitatea de a vota. Astfel, PAS insistă pe facilitarea votului în diasporă, propunând urmatoarele:

a) Mărirea limitei de buletine repartizate secțiilor de votare peste hotare de la 3000 la 8000 de buletine.

b) Votarea diasporei să se permită timp de 2 zile, sâmbătă și duminică, astfel încât cetățenii aflați la distanțe mari de secția de votare să reușească să-și exprime opțiunea de vot.

c) Criteriul de bază pentru constituirea secțiilor de votare din străinătate trebuie sa fie numărul de alegători prezenți la secțiile de votare la ultimele alegeri, cu accent sporit pe secțiile/localitățile unde nu 2 au ajuns buletine de vot.

Totodată, Comisiei Electorale Centrale i se oferă dreptul ca, pe lângă criteriul de mai sus, să dispună de dreptul de a deschide și alte secții de votare pe baza înregistrării prealabile.

d) Conferirea dreptului de a decide numărul secțiilor de votare în exclusivitate Comisiei Electorale Centrale, rolul Ministerului de Externe fiind unul strict organizațional (de exemplu, obținerea acordului statului gazdă, asigurarea secțiilor cu personalul necesar etc.).

De asemenea, de modul în care se finanțează partidele politice depinde modul în care politicienii vor guverna țara. Premisa obligatorie pentru o guvernare în interesul oamenilor este transparentizarea finanțării partidelor politice. Astfel, proiectul de lege propune:

a) Finanțarea partidelor trebuie să se realizeze și în funcție de rezultatele alegerilor prezidențiale. Or, ca și în cazul alegerilor locale sau parlamentare, în cadrul scrutinului prezidențial cetățenii țării și-au exprimat susținerea pentru anumite formațiuni politice și candidații delegați de acestea. Astăzi o mare parte din cele 40 de milioane de lei de la bugetul de stat se alocă partidelor care nu se bucură de sprijinul cetățenilor.

b) Micșorarea cuantumului donației maxime care poate fi acceptată de către partidele politice din partea persoanelor fizice de la 200 de salarii medii pe economie, cum este în prezent (1 060 000 lei) la 6 salarii medii pe economie (31 800 lei); micșorarea cuantumului donației maxime care poate fi acceptată de către partidele politice din partea persoanelor juridice de la 400 de salarii medii pe economie, cum este în prezent (2 120 000 lei) la 12 salarii medii pe economie (63 600 lei). Păstrarea în continuare a limitelor existente nu face altceva decât să faciliteze finanțarea partidelor politice de către o singură persoană, care ulterior, când partidul va fi la guvernare, își va promova și proteja interesele personale.

c) Permiterea cetățenilor din afara țării să facă donații către partide până la 3 salarii medii pe economie (adică 15 900 lei).

d) Interdicția ca angajații din cadrul instituțiilor de la stat să poată face donații în mărimi mai mari decât 10 % din venitul anual.

e) Interzicerea finanțării partidelor de către companiile private ce au încheiat sau urmează să încheie contracte de achiziții publice (din fonduri publice).

Deputații pot fi responsabilizați în fața cetățenilor și apropiați de raioane și acest lucru poate fi realizat prin îmbunătățirea cadrului legal actual, fără schimbarea sistemului electoral. PAS propune ca o formațiune politică să arondeze câte un candidat la o unitate administrativ-teritorială de nivelul al doilea, iar numărul total de unități administrativ-teritoriale de nivelul al doilea acoperite în lista prezentată de partidul politic să nu fie mai mic de 2/3 din numărul lor total. În acest fel, în egală măsură, fiecare deputat va fi responsabil de un raion concret, dar și fiecare alegător va putea să-și acorde votul, luând în considerație numele candidatului care reprezintă unitatea administrativ-teritorială de nivelul al doilea în care locuiește. Al patrulea bloc de recomandări se referă la obligarea partidelor politice ca, la întocmirea listei de candidați pentru alegerile parlamentare, să ia decizii conform unor proceduri transparente de selectare, inclusiv cu posibilitatea acordării dreptului de contestare a deciziilor de includere sau nu în listele respective la forurile corespunzătoare ale partidelor politice. În acest fel, se va diminua fenomenul întâlnit până în prezent la partidele care au participat la scrutinele anterioare, prin care liderul partidului decidea în mod netransparent locul fiecărei persoane în liste.

O altă propunere importantă vizează transparentizarea și asigurarea corectitudinii scrutinului electoral, prin instalarea camerelor video în secțiile de votare, astfel încât să se asigure o vizibilitate reală a procesului de votare și de numărare a voturilor în vederea prevenirii, constatării sau sancționării fraudelor electorale.

PAS consideră că Republica Moldova se confruntă cu probleme grave, iar schimbarea sistemului electoral nu contribuie nicidecum la soluționarea acestora. Dimpotrivă, schimbarea sistemului electoral în unul uninominal sau mixt, în condițiile unui stat capturat, sporește riscul fraudării alegerilor. Le solicităm politicienilor de la guvernare să vină cu acțiuni în beneficiul cetățenilor și să renunțe la spectacolele politice. Îmbunătățirile propuse astăzi de PAS contribuie la asigurarea unui scrutin electoral echidistant, liber și corect, realizând și solicitările cetățenilor cu privire la modul de desfășurare a alegerilor, fără a schimba sistemul electoral.